Diş Lezyonu

Çoğu zaman dişteki iltihaplanmalara bağlı oluşmasına karşın travmatik durumlarda da karşılaşabileceğimiz ve diş kanalları, diş etleri ve diş dolaşım sistemi olmak üzere üç noktada görülen diş lezyonu; diş ve diş etlerindeki doku bozuklukları olarak tanımlanabilir.

Ağız ve diş sağlığında çoğu zaman büyük ölçekli bir probleme neden olmayan bakteri faaliyetlerini barındıran kesecik şeklindeki diş lezyonları, tedavisi ihmal edildiği takdirde diş kaybına kadar giden sancılı bir sürecinin önünü açabilir. Yine lezyonun hangi etken etrafında geliştiği ve bakteri faaliyetlerinin derecesi de etkisi noktasında belirleyici olur.

Diş Lezyonu Nasıl Oluşur ?

Diş lezyonlarının oluşumunda dikkate alınması gereken üç etken vardır ve bunlar;

• Çürükler
  • İltihaplar
  • Travmalar

olarak ifade edilebilir.

Diş etlerinde oluşan lezyonlara büyük çoğunlukla yanlış ağız bakımı etrafında gelişir. Diş etlerinde tutunarak zamanla plak haline gelen yapılar, bakterilerin üremesi için uygun alanlardır. Nitekim bu sorunun en önemli semptomu da diş eti kanamalarıdır. Müdahale edilmediği takdirde bakteriyel faaliyetler devam ederek dişleri çürüterek ya da diş eti çekilmesine neden olarak diş kaybına kadar giden sürecin önünü açar.

Diş kanalında oluşan lezyonlarda ise çürükler belirleyicidir. Bu tip lezyonlarda hassasiyet gösterilmesi gereken nokta, bozulmanın pulpaya ne ölçüde zarar verdiğidir. Dişin özünü oluşturan pulpaya doğru ilerleyen lezyonlara müdahalenin zorlaşacağını ve bu tip durumlarda hastanın şiddetli ağrılarla karşılaşma ihtimalinin olduğu unutulmamalıdır. Elbette diş çürüklerinin de arkasında yatan nokta ağız bakımındaki ihmalkar tutumdur fakat fiziksel travmaların da çürük oluşumuna neden olabileceği tam bu noktada ufak bir detay olarak karşımıza çıkar.

Diş Lezyonu Tedavisi

Ağız sağlığımızı sekteye uğratan tüm sorunlarda olduğu gibi diş lezyonunda da erken müdahale tedavi sürecini kolaylaştıran önemli bir noktadır ve yine tahmin edebileceğimiz gibi tedavi sürecinin kapsamıyla ilgili uzman muayenesi ve görüşü olmadan net ifadeler kullanılması mümkün değildir.

Diş lezyonları zaman zaman yalnızca kanal tedavisi gibi müdahalelerle ortadan kaldırılabileceği gibi mine ve dent tabakasını geçerek pulpa yani diş özüne ulaştığı durumlarda kanal tedavisine ek olarak farklı tedavi tekniklerine de ihtiyaç duyar. Vücudumuzdaki diğer tüm problemlerde olduğu gibi diş lezyonunda da en doğru tedavi önlem almak ve bu önlemleri eksiksiz uygulamaktır. Sorunun ortadan kaldırılmasına yönelik tedavi planını mutlaka uzman hekim oluşturmalı, ağrı sonrası antibiyotik vb. ilaçların kullanımından hekim tavsiyesi olmadığı takdirde uzak durulmalıdır.

Diş lezyonu ağrı yapar mı ?

Diş lezyonlarının hastada ağrıya sebep olması muhtemel olmakla birlikte özellikle yüzeysel lezyonlarda belirli bir süreyle sınırlı hafif ağrıların gözlemlendiğini söyleyebiliriz. Burada önemli olan, lezyonunun dişin hangi noktasında ve ne ölçüde meydana geldiğidir. Örneğin; pulpada yoğun bakteri faaliyetleri barındıran bir lezyon, yalnızca baskı esnasında değil dişin normal pozisyonunda da ağrıya sebep olarak hastaya belirgin bir rahatsızlık verecektir. Lezyonun ağrı ve etki derecesini artırmadan tedavi edilebilmesi adına vakit kaybetmeden uzman bir Pendik diş kliniği ile iletişime geçilmesi hiç şüphesiz kritik noktalardan biridir.

Lezyonlu diş çekilir mi ?

Diş hekimliğinin uygulama alanlarında temel hedef dişin canlılığın devam ettirilmesidir ve bu durum diş lezyonlarının tedavisinde de geçerlidir. Dolayısıyla lezyon ortadan kaldırılırken ilk tercih elbette dişin çekilmesi değildir. Fakat lezyonun özellikle diş kökünde yer etmesi ve kanal tedavisi başta olmak üzere farklı tekniklerin yetersiz kalması, dişin çekilmesine giden sürecin önünü açabilir. Bu nedenle, diş lezyonu tedavi edilirken ilk adımda olası seçeneklerin değerlendirildiğini ve son aşamada diş çekimi seçeneğinin ortaya çıkabileceğinin altını çizmemiz gerekir.

Diş lezyonu tedavi edilmezse ne olur ?

Lezyonlar etkisini bir anda gösteren yapılar değildir ve pulpayı yani diş özünü etkilemesi ya da diş etinde büyük ölçekli tahribata yol açarak diş kaybına neden olması belirli bir zaman periyodu içerisinde gerçekleşir. Tedavi edilmeyen lezyonlar şiddetli ağrılara sebep olmasının yanında mutlaka ve mutlaka diş kaybı için de uygun zemini hazırlayacaktır.